11.klases

Glābsim Baltijas jūru!

11.klašu skolēni piedalās projektā par Baltijas jūru un gatavojas spēlei "Baltijas jūras parlaments", kas notiks Rīgā, 28.martā. 20 skolas satiksies, lai diskutētu par problēmām Baltijas jūrā un dotu savus priekšlikums, kā glābt Baltijas jūru.

Mēs iejutīsimies NVO lomā un debatēsim vides aizsardzības jomā. Tāpēc mēs:

1.Iepazinām, kas ir NVO?

Tikšanās ar Inesi Siliņu. Iepazinām, kas ir nevalstiskās organizācijas. 

Galvenās atziņas:



  • strādāt idejas vārdā,
  • biedri apvienojas pēc brīvprātības principa,
  • darbība nav vērsta uz peļņas gūšanu.








2.Tikšanās ar Talsu novada krīžu centra vadītāju Allu Spruģevicu.

Uzzinājām, ka šīs NVO darbība ir vērsta uz sabiedrisko labumu. Tā sniedz atbalstu veselīgas un stipras ģimenes veidošanai, veic bērnu un sieviešu tiesību aizstāvību un ar to saistītu programmu īstenošanu.

3. Apmeklējām NVO - Talsu pensionāru biedrību.

Šīs NVO mērķis ir  organizēt Talsu pensionārus aktīvai sabiedriskai darbībai, to sociālekonomisko tiesību un interešu aizstāvēšanai un uzlabot pensionāru dzīves kvalitāti; sekmēt pensionāru interešu loka paplašināšanu, sniegt pensionāriem morālu un, iespēju robežās, praktisku atbalstu; aizstāvēt pensionāru intereses visu līmeņu organizācijās, aktīvi sadarboties ar citām organizācijām Latvijā un ārpus tās; veicināt invalīdu un vientuļo pensionāru integrāciju sabiedrībā, rosināt viņus aizstāvēt savas tiesības par cilvēka cienīgu dzīvi un atbalstīt Latvijas Pensionāru federācijas aktivitātes šajā virzienā; sekmēt pensionāru izglītības un kultūras līmeņa celšanu, iesaistīt viņus tūrisma, veselības veicināšanas, sporta un aktīvās atpūtas pasākumos.






4. Apmeklējām NVO "Ciparnīca"

Citāts no "http://ciparnica.blogspot.com/p/par-mums.html"


"Ciparnīca" Tals’ keramik’ ir biedrība, kuras pamatā ir divi podnieki – Nauris un Diana -, un liels pulks draugu un atbalstītāju. Mēs vēlamies saglabāt Kurzemes podniecības tradīcijas, kas te uz brīdi bija panīkušas. Tāpēc katrs "Ciparnīcā" tapušais trauks ir apčubināts, 
nopaijāts un pasaulē aiziet siltu domu pavadīts. 
Mūsu darbības pamatideja ir interesanta, nesteidzīga dzīvošana, 
tāpēc arī citus aicinām nesteigties
Novērtēt tautas nemateriālās bagātības.
Atrast lietās dvēseli.
Domāt










Secinājumi:

NVO - liela vērtība sabiedrībai pateicoties cilvēkiem ar labu ideju sirdī un vēlmi rosīties savā un citu labā, idejas vārdā. 
Paldies Inesei Siliņai par noorganizētajām tikšanām un ekskursijām. Tā bija lieliska iespēja iepazīt kas ir NVO un satikt NVO pārstāvjus Talsos. 


5. Tvītojām par aktuāliem jautājumiem, kas saistīti ar Baltijas jūras vides aizsardzības jomā.

Meklē twiterī #baltijasjūra



6. Videokonference ar ekspertu Jāni Ulmi (vides aizsardzība NVO)


Skolēni uzdeva dažādus jautājumus ekspertam par vides aizsardzību Baltijas jūrā un piekrastē. Guvām noderīgus ieteikumus tālākai izpētei par vides problēmām Baltijas jūrā.




7. Konference - izpētes darbs nozarēs.

12 nozarēs skolēni pētīja problēmas, kuras saistītas ar Baltijas jūru. Katra grupa sagatavoja prezentāciju un to kopīgā 11.klašu konferencē citiem stāstīja skolēni skolēniem. Skolēni pētīja nozaru specifiku un domāja, diskutēja par to kā mazināt piesārņojumu Baltijas jūrā. Kāda ir mūsu atbildība pret Baltijas jūru un ko mēs varam darīt, lai glābtu Baltijas jūru.

8. Atziņas

  • Baltijas jūra ir ļoti piesārņota.
  • Jebkurai nozarei ir jārūpējas par Baltijas jūru.
  • Nekas neuzlabosies, ja nesāksim mainīties paši un nemainīsim savus ikdienas paradumus.
  • Sākot ar sevi var izmainīt lietas uz labo pusi.
  • Viens cilvēks neko nepaveiks. Ir jāsadarbojas, lai ko labu paveiktu.

9. Ierosinājumi

Veidot talkas, lai sakoptu jūras piekrasti.
Izglītot skolā skolēnus par vides jautājumiem.
Veidot videolekcijas, kuras 

!!!Darbs vēl turpinās - gatavojamies spēlei "Baltijas jūras parlaments"

Spēles nozares:

  1. Zivsaimniecība – zvejnieki un zivju pārstrādes veicēji, akvakultūru audzētāji
  2. Jūras transports – kuģniecības uzņēmumi (kravu pārvadātāji, pasažieru kuģu operatori (kruīza un atpūtas kuģu industrijas, prāmju industrijas pārstāvji))
  3. Lielo ostu pārvaldītāji
  4. Atjaunojamās enerģijas ieguve – uzņēmumi (vēja ģeneratori, enerģija no aļģēm, viļņu enerģijas ieguve)
  5. Lauksaimniecība
  6. Drošība un aizsardzība (militārās darbības – bīstamās vielas, ieroči, stratēģiski nozīmīgās teritorijas)
  7. Zinātne – zinātnisko institūciju pārstāvji, kas sniedz atzinumus, piemēram, ES, ICES, HELCOM u.c.
  8. Vides aizsardzība (nevalstiskās organizācijas)
  9. Vietējās kopienas (iedzīvotāji, vietējo biznesu pārstāvji, makšķernieki utt.)
  10. Tūrisma sektora pārstāvji (viesnīcu īpašnieki, informācijas centru pārstāvji, tūrisma organizētāji) 
  11. Piekrastes pašvaldības
  12. Kultūras un vēsturiskā mantojuma aizsardzība

Sagatavošanās darbi:

Izpētīt nozares darbību un specifiku, sagatavot argumentus diskusijai par sekojošiem jautājumiem:
1.  Kādu un cik lielu ekonomisko un sociālo devumu izlozētā nozare dod tautsaimniecībai (5 spēcīgākie argumenti)?
2.    Kādu ietekmi izlozētā nozare atstāj uz jūras ekosistēmu (1 – 3 spēcīgākie argumenti)? 
3.    Kādu ietekmi uz izlozēto nozari atstāj pārējās jūrā saimniekojošās nozares (1 – 2 argumenti par katru ietekmējošo nozari)
4. Nākotnes perspektīvas – kā izlozētajai nozarei saimniekot ekonomiski izdevīgāk un vienlaicīgi jūrai draudzīgāk?
Spēles gaita:
1)  Diskusija notiks Rīgā, 2014. gada martā (par precīzu datumu un vietu informēsim savlaicīgi).
2)  Katra skola izlozē savu jūrā saimniekojošo nozari, kuru pārstāvēs spēlē. Tā kā spēlē piedalīsies 24 skolas, tad katru jūrā saimniekojošo nozari pārstāvēs 2 skolas.
3)  Līdz spēles dienai katra skola gatavojas diskusijai (gatavojot atbildes uz iepriekš minētajiem jautājumiem), lai spētu pārliecinoši un kompetenti prezentēt savas nozares darbību, kā arī aizstāvēt nozares intereses attiecībā pret citām nozarēm. Gatavojoties spēlei, aicinām izpētīt gan profesionālo literatūru, gan iespēju robežās konsultēties ar attiecīgās nozares ekspertiem.
4) Kvalitatīvākam gatavošanās procesam mēnesi pirms diskusijas skolēniem elektroniski tiks nosūtīta Latvijas jūras un sauszemes karte ar iezīmētām nozaru darbības vietām. Šajā kartē skolēniem jāsāk plānot izlozētās nozares darbība nākotnē. Diskusijas dienā identiska karte būs pieejama izdrukāta A3 formātā, kurā savas ieceres būs jāsaskaņo ar partneri - citas skolas pārstāvjiem, kuri izlozējuši to pašu nozari. Izlozētās nozares darbības attīstību, atkarībā no tās specifikas, jāplāno attiecīgajā kartes daļā – jūras, sauszemes vai arī abās teritorijās. Ja izlozēto nozari kartē nav iespējams atzīmēt, tad jāsagatavo tās nākotnes plāni tēžu veidā.
5)    Lai nodrošinātu operatīvu konsultāciju ar nozares ekspertu spēles dienā, trīs nedēļas pirms tās uz e-pastu dzintars@pdf.lv lūgums iesūtīt jautājumus speciālistam (par šo vēl atgādināsim tuvojoties spēlei).
6)    Spēles dienā skolas prezentēs un diskutēs par katras jūrā saimniekojošās nozares darbību, lai noslēgumā vienotos par vienotu un jūrai draudzīgu saimniekošanu.
7) Kā jau katrā spēlē, arī šajā būs uzvarētāji. Skolēnu profesionalitāti un spēju argumentēt vērtēs žūrija – jūrā saimniekojošo nozaru eksperti. Par uzvarētājiem tiks atzītas tās 2 skolas, kas, ekspertuprāt, savu nozari prezentēs un argumentēs vispārliecinošāk un profesionālāk.
8)    "Jūras saimnieku parlamenta” dalībniekiem pasākumā tiks nodrošināta ēdināšana un visi pārējie nepieciešamie materiāli (kancelejas piederumi, izdrukas utt.), taču ceļa izdevumi uz Rīgu jāsedz no pašu līdzekļiem.
9) Gatavojoties spēlei, paralēli aicinām skolēnus individuāli piedalīties Zinātniski Pētniecisko darbu konkursā. Plašāka informācija un nolikums www.pdf.lv/dzintars, sadaļā „Skolēnu konkurss”. Labākā darba autors balvā saņems planšetdatoru iPad.

Noderīgi linki:

1.    WWF interaktīva nozaru attīstības karte: http://wwf.panda.org/what_we_do/where_we_work/baltic/threats/newmap/
2.    HELCOM mājas lapa: http://helcom.fi/baltic-sea-trends/data-maps/
3.    „Scenarious for the Baltic Sea towards 2030” – Pasaules Dabas Fonda pētījums par jūras attīstības scenārijiem (angļu val.) pieejams: http://ej.uz/BJscenariji2030
4.    Dažādi pētījumi / informatīvie materiāli par Baltijas jūru: http://www.pdf.lv/lv_LV/ko-mes-daram/ude-i/baltijas-jura/petijumi-un-publikacijas-3
5.    Latvijas hidrekoloģijas institūts: http://www.lhei.lv/lv/

16 comments:

  1. Projektu nedēļa varēja būt garāka! :)

    AtbildētDzēst
  2. Projektu nedēļā ieguvu jaunas zināšanas par Baltijas jūru, par kuru daudz ko nezināju, interesanti un jautri pavadīju laiku.

    AtbildētDzēst
  3. Iepazinām Talsu novada NVO organizācijas. Tas bija brīnišķīgs pasākums. Paldies Inesei Siliņai par organizēšanu. Pēc projektu nedēļas secinu, ka 11.klases skolēni tiek galā ar ļoti sarežģītiem uzdevumiem. ES ar Jums 11tie LEPOJOS! Paldies Jums par darbu!

    AtbildētDzēst
  4. Daudzpusīgs darbs, jā, arī tā ir labdarība. Jūs esiet malači. Paldies!

    AtbildētDzēst
  5. Šo nedeļu varējām veltīt ZPD, un paralēli tam arī meklēt informāciju par Baltijas jūru.
    Uzzināju kas ir nevalstiskās organizācijas.

    AtbildētDzēst
  6. Projekts bija ļoti interesants, diemžēl, tas bija pārāk īss. Uzzināju daudz ko jaunu, un labi pavadīju laiku.

    AtbildētDzēst
  7. Es labprāt veltītu visu nedēļu šai tēmai, jo viss bija sasteigts un nevarēja kārtīgi izskatīt visas problēmas saistītas ar šo tēmu.

    AtbildētDzēst
  8. Uzzināju vairāk par Baltijas jūru.
    Patika, ka piektdiena bija atpūtas diena :)

    AtbildētDzēst
  9. Iepazinu Talsu novada NVO organizācijas. Projekta nedēļa varēja būt garāka.

    AtbildētDzēst
  10. Projekts bija interesants un aizraujošs. Es vēlētos kaut varētu to atkārtot katru dienu.

    AtbildētDzēst
  11. Projekts bija ļoti interesants, diemžēl, tas bija pārāk īss. Uzzināju daudz ko jaunu, un labi pavadīju laiku.Uzzināju kas ir nevalstiskās organizācijas.

    AtbildētDzēst
  12. Labi pavadīju laiku, uzzināju, kas ir nevalstiskās organizācijas. Vienīgais mīnuss bija, tas, ka ir samazināts projekta nedēļas garums. Tagad tās jāsauc par projekta dienām.

    AtbildētDzēst
  13. Projektu nedēļā ieguvu daudz jaunu zināšanu saistībā ar Baltijas jūras tīrības pasākumiem.

    AtbildētDzēst
  14. Uzzināju daudzko jaunu par nevalstiskajām organizācijām Baltijas jūrā kā arī par baltijas jūras pisārņojumu.

    AtbildētDzēst
  15. Projektu diena bija ļoti interesanta. Uzzināju daudz ko jaunu par Baltijas jūras problēmām.

    AtbildētDzēst